امام خامنه ای

جملاتی از بیانات امام خامنه ای

امام خامنه ای

جملاتی از بیانات امام خامنه ای

بسمه تعالی
امام خامنه ای به عنوان رهبر جهان باید سخنان و بیانتشان بهتر و بیشتر و با تنوع و اشکال مختلف دردسترس قرار گیرد این محیط فضایی برای این مهم است.
يكشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹ ب.ظ

مولود بیمار

حقیقت این است که حرکت روشنفکری در ایران از اول ، یک حرکت انحرافی ، وابسته ، حرکتی نه در خط ترقی و تعالی ایران و اندیشه ایرانی بود ؛ یک حرکت صد در صد وابسته بود. روشنفکری آن روز معنایش این بود که آن کسی که می خواهد فکر و علم و بینش و معلومات بدست بیاورد، برود در منطقه ای دیگر ، در دنیایی دیگر که برای ایرانی ان روز دنیای نویی بود ، انجا تحصیل کند ، تااینجای قضیه اشکالی ندارد... اما ان کسانی که علم را از فرنگ مطالبه می کردند و دنبالش به فرنگ می رفتند ، وقتی برمی گشتند تنها علم نبود که آورده بودند ، بلکه دو کار دیگر انجام گرفته بود :

اولا غیر از علم همه رویدادها و عوارض ذهن یک انسان را هم با خود می آوردند، اخلاق فرنگی را هم می آوردند... کیفیت غذا خوردن فرنگی را هم با خودشان می آوردند.

آن ادمی که در یک منطقه گرمسیر و خشک زندگی می کند ، به طور طبیعی یک سری خصلت هایی دارد غیر از آن کسی که در منطقه مرطوب و سرد مثلا زندگی می کند.این دیگر چیزی نیست که مربوط به علم و فن و فرهنگ و معرفت باشد. اما این روشنفکر از اروپا برگشته آن روز سعی می کرد حتی خصوصیات و خصلت های طبیعی و اقلیمی و جغرافیایی را هم با خودش بیاورد.

خصوصیت دوم این بود که او که از فرنگ بر می گشت ، دیگر برای جامعه خودش و ملت خودش ، پشیزی ارزش قائل نبود . ما ان روز می توانستیم افتخار کنیم که شجره نامه فرهنگستان غرب و و دانشگاه های غرب می رسد به نقطه ای که مال ما و مولود ما و متعلق به ماست ؛ یعی اندلس ، این را داشتیم اقلاً.

گفتند ما اگر بخواهیم آدم بشویم ... باید لباس ایرانی گری و شرقی گری و اسلامی گری را از تنش بیرون بیاورد.

قسمت هایی از کتاب دغدغه های فرهنگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.